W dniu 25 czerwca 2025 r. bardzo wczesnym rankiem grupa 42 uczniów uczestniczących w zajęciach informatycznych w ramach projektu „Szkoła na 5 z Plusem” wyruszyła do Krakowa. Cele wycieczki to przede wszystkim pokazanie naszym informatykom jak w praktyczny sposób można wykorzystać urządzenia cyfrowe do prezentowania wiedzy, jak rozwiązywać problemy na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia a przy okazji jak ciekawe zabytki i miejsca turystyczne ma miasto Kraków oraz jak można łączyć tradycję, kulturę z nowoczesnością.
Pierwszą atrakcją, z którą zapoznali się uczniowie był Park Edukacji Globalnej – Wioski Świata. W ramach interaktywnego zwiedzanie sześciu osad z różnych części świata uczestnicy zobaczyli tradycyjną ghańską wioskę, peruwiańską chatę, indiańskie tipi, arktyczne igloo, mongolską jurtę oraz papuaski dom na palach. Oprowadzani przez wolontariuszy mogli poczuć odmienną rzeczywistość, kształtując w sobie postawę empatii i chęć współpracy.
Następnie grupa młodsza brała udział w warsztatach „Magiczna Mongolia” poznając realia życia na rozległych mongolskich stepach, a grupa starsza w warsztatach „Na ulicach peruwiańskich miast” i brała udział w grze symulacyjnej „dzieci ulicy”. Zajęcia te miały na celu rozwijanie umiejętności komunikacji i współpracy w grupie. Uczniowie zbierali również materiały, które posłużą do stworzenia prezentacji multimedialnych pod hasłem „Dzieci Świata”.
Po tych wyczerpujących zajęciach udaliśmy się na obiad. W Karczmie na ul Mariackiej zapełniliśmy nasze brzuszki, odpoczęliśmy i ruszyliśmy na kolejne wyzwanie, którym było Muzeum Podziemia Rynku. To absolutnie wyjątkowe muzeum, w którym perfekcyjnie połączono historię z najnowocześniejszymi sposobami jej prezentacji. Ta fantastyczna ekspozycja zlokalizowana jest pod Sukiennicami i Rynkiem Głównym. Interaktywne mapy, ekrany dotykowe, hologramy, projekcje multimedialne oraz oryginalne artefakty tworzą niezwykłą, spójną narrację. Nasi uczniowie- informatycy byli zachwyceni urządzeniami cyfrowymi, które zostały wykorzystane w muzeum i ich możliwościami. Był to wspaniały przykład łączenia historycznej opowieści z możliwościami nowoczesnego sprzętu informatycznego, który powoduje, że dawny wykład historyczny i zwykła prezentacja eksponatów zamieniają się w „wirtualny wehikuł czasu”, który przenosi nas do średniowiecznego Krakowa i pozwala nam wyobrazić sobie życie kupców ich problemy, radości i trudy dnia codziennego.
Była to wspaniała lekcja historii i informatyki, która zakończyła nasze zwiedzanie Krakowa. Pozostało jeszcze zwyczajowe kupienie pamiątek na Rynku Głównym i droga powrotna do domu. Zmęczeni ale zadowoleni wróciliśmy do Dobronia by szybko się regenerować i przygotować do kolejnej wycieczki w ramach Projektu „Szkoła na 5 z Plusem”.