ERASMUS+ Jesień 2023

DZIEŃ 13-14 (6.10-7.10.2023)

6.10. 2023r.

Czas przeznaczony na pobyt w Grecji szybko minął. Zbyt szybko… Jeszcze przed śniadaniem spakowaliśmy do autokaru swoje rzecz, aby zaraz po posiłku wyruszyć w drogę. Serdecznie pożegnaliśmy się z pracownikami hotelu i … wolno ruszyliśmy w stronę autobusu. Jeszcze ostatni rzut oka na znajome uliczki Leptokarii… Wracamy, ale chwile spędzone w tym pięknym kraju pozostaną z nami na zawsze. Jesteśmy bogatsi o nowe doświadczenia, nowe znajomości i nową wiedzę.

7.10. 2023

Po dwudziestu pięciu godzinach podróży cali i zdrowi dotarliśmy do Dobronia 🙂

DZIEŃ 11-12 (4.10-5.10.2023)

4.10. 2023r.
      Dziś po śniadaniu udaliśmy się na pobliską, kamienistą plażę, by grupowo, w inspirującym otoczeniu podsumować działania związane z ekologią i ochroną środowiska w Grecji. Zaplanowaliśmy stworzenie plakatów podnoszących świadomość Greków i mobilizujących tutejszych mieszkańców do dbania o środowisko. A wszystko po to, aby jak najdłużej zachowane zostało piękno otaczającej nas przyrody w niezmienionym stanie ku radości przyszłych pokoleń. Bądźmy EKO. Naprawdę WARTO!
      Po przerwie obiadowej razem z innymi szkołami pojechaliśmy na słoneczne i piaszczyste wybrzeże Paralii. Każdy wypoczywał tak, jak lubi. Jedni wzięli udział w grze w siatkówkę, inni wybrali spacery, zabawy w morzu czy chwilę oddechu w promieniach popołudniowego słońca. Do hotelu wróciliśmy na kolację, po której została zorganizowana dyskoteka na plaży. Wspólna zabawa młodzieży czterech polskich szkół do polskich piosenek była dobrym zakończeniem tego wyjazdu.

5.10. 2023r.
    W końcu nadszedł ten dzień. Dzień, w którym trzeba było  pomyśleć o powrocie do domu. Od rana pakowaliśmy swoje rzeczy, próbując upchnąć je do walizek, co nie było łatwe, ponieważ każdy z nas zakupił wiele pamiątek dla siebie i bliskich. O 11.30 udaliśmy się na basen, by po raz ostatni cieszyć się promieniami słońca i w miłej atmosferze pobaraszkować w coraz zimniejszej wodzie. Nawet tu w Grecji zaczęliśmy wieczorami odczuwać chłód, temperatura wody również z dnia na dzień się obniżała.
  Po obiedzie zostaliśmy zaproszeni na uroczyste podsumowanie wszystkich organizowanych tutaj konkursów. Przypomnę, że w rywalizacji brali udział reprezentanci czterech szkół podstawowych z Chechła Drugiego, Piątkowiska, Pawlikowic i Dobronia. Nasi uczniowie w każdej konkurencji zajmowali miejsca na podium, dlatego wielokrotnie byli wywoływani na środek sali i nagradzani brawami. Nasz pilot, pan Mateusz dla wszystkich finalistów przygotował drobne upominki.
A oto wszyscy nagrodzeni uczniowie z naszej szkoły:

piłka nożna – II miejsce – Natalia Żychowska, Łukasz Ślusarski, Adam Bojakowski, Paweł  Jończyk, Dawid Zajączkowski, Kamil Mudzo, Bartosz Polkowski

siatkówka – II miejsce- Kornelia Kulikowska, Natalia Żychowska, Weronika Krysiak, Yaroslava Pundyk, Kamil Mudzo, Anna Jakubek, Adam Bojakowski

pływanie –  I miejsce – Oliwia Wojtczak
                     I miejsce – Adam Bojakowski
II miejsce (I finał) -Łukasz Ślusarski

limbo- I miejsce – Albert Ropęga

przeciąganie liny – I miejsce – Weronika Krysiak, Yaroslava Pundyk, Julia Pietras, Melania Pluta, Anna Jakubek

gra terenowa- I miejsce – Anna Jakubczak, Julia Pietras, Weronika Krysiak, Wiktoria Nowak, Malina Sójka
                                                                                                                                                 Gratulujemy

Podziękowania za współpracę i opiekę nad młodzieżą otrzymali również opiekunowie: p. Agnieszka Dolewa,  p. Wioleta Wojdyńska- Kusiak, p. Bogusława Zajączkowska, p. Aldona Baraniecka Sysio oraz p. Małgorzata Gorzelak.

Wieczorem, po kolacji udaliśmy się jeszcze na pożegnalny spacer brzegiem morza. Każdy z nas pragnął zapamiętać majestat i piękno otaczającego nas miejsca na zawsze.

DZIEŃ 9-10 (2.10-3.10.2023)

2.10.2023 r.

Dzień zaczęliśmy jak zwykle pobudką o godzinie 7.00 i śniadaniem o 7.30 w hotelowej restauracji. Następnie w grupach warsztatowych doskonaliliśmy nasze prezentacje przygotowane na okoliczność wizyty w szkole greckiej, do której udaliśmy się o godzinie 10.30. Nie był to długi spacer. Placówka mieści się w Leptokarii i znajduje się zaledwie dziesięć minut drogi od naszego hotelu. W bliskim sąsiedztwie mieszczą się trzy szkoły: podstawowa, gimnazjum i liceum. Nas, pilot wraz z panią tłumacz,   poprowadzili do budynku gimnazjum. Już za bramą mogliśmy nawiązać pierwsze znajomości z greckimi rówieśnikami. Ci odważniejsi próbowali rozpocząć rozmowę, inni tylko się uśmiechali, zerkając w naszą stronę. Po chwili pan dyrektor zaprosił nas na lekcję mitologii- prezentacja dotyczyła Herkulesa i jego 12 prac. Nauczycielka prowadząca zajęcia była zaskoczona naszą wiedzą. Wielokrotnie nas chwaląc, uzupełniała wypowiedzi  ciekawostkami z życia bogów greckich. Po przerwie to my stanęliśmy na scenie, by opowiedzieć w języku angielskim o naszej placówce i miejscowości, z której pochodzimy. Umożliwiliśmy również nowym znajomym wirtualny spacer korytarzami naszej szkoły. Sądząc po aplauzie, wystąpienie bardzo im się podobało.

Na koniec naszego spotkania zostaliśmy oprowadzeni po budynku gimnazjum, abyśmy mogli zobaczyć, czego i  w jakich warunkach uczą się nasi greccy rówieśnicy.

Po obiedzie udaliśmy się na plażę w Palarii, gdzie odbył się międzyszkolny turniej piłki siatkowej. Nasza drużyna zajęła drugie miejsce, natomiast zwycięstwo, po zaciekłym meczu finałowym,  przypadło uczniom z Piątkowiska. Pod wieczór udaliśmy się do centrum Palarii, aby pospacerować urokliwymi uliczkami tej turystycznej miejscowości. Sprawdzaliśmy też, jak dba się tu o środowisko.

I tak miną dzień dziewiąty naszej wyprawy.

3.10. 2023 r.

Tego dnia wstaliśmy bardzo wcześnie, ponieważ już o 6.00 wyruszyliśmy na spotkanie nowej przygody. Tym razem jechaliśmy do portu, skąd mieliśmy wypłynąć w  rejs statkiem na wyspę Skiathos. To kolejny punkt na naszej mapie zabytków i ciekawych miejsc w Grecji. Na wyspę udaliśmy się największym statkiem kapitana Kostasa “Elisabet Cruises”.

Piękne widoki, słońce, ciepła bryza, wyśmienita atmosfera, nauka tradycyjnych tańców greckich i wspólna zabawa przy hitach muzycznych – tymi słowami moglibyśmy opisać nasz dwugodzinny rejs. Kiedy dobiliśmy do wyspy, nasza przewodniczka pani Sylwia oprowadziła nas uliczkami miasteczka, opowiadając o historii, zabudowie, roślinności i ludziach zamieszkujących to miejsce. Po obiedzie czekała nas jeszcze jedna atrakcja. Podczas 30 minutowego rejsu mieliśmy zobaczyć kilkanaście niezwykłych plaż, znajdujących się na zachodnim wybrzeżu wyspy. Najbardziej znana to Koukounaries, otoczona lasem piniowym i pokryta piaskiem ze złotymi drobinkami. To tu mogliśmy zażyć kąpieli w krystalicznie czystej wodzie i cieszyć oczy równie czystą plażą. W drodze powrotnej również wspaniale spędziliśmy czas. Celująco zdaliśmy sprawdzian z tańców greckich, udało nam się też ujrzeć piękne delfiny. Te piękne zwierzęta z upodobaniem ścigały się z naszym statkiem. Kiedy dobiliśmy do portu, załoga jeszcze raz nas zaskoczyła.  Zostaliśmy zaproszeni do wspólnego, pożegnalnego tańca. Trzeba obiektywnie przyznać, że załoga kapitana Kostasa potrafi wspaniale bawić swoich pasażerów.

DZIEŃ 7-8 (30.09-1.10.2023)

30.09. 2023 r.

Po śniadaniu w ramach obchodów Dnia Chłopaka udaliśmy się na basen, gdzie spędziliśmy na wspólnych zabawach prawie dwie godziny. Następnie zeszliśmy na poziom -1, by w grupach przećwiczyć przygotowane wcześniej prezentacje. Już wkrótce będziemy mogli w ciekawy sposób opowiedzieć uczniom w greckim gimnazjum o naszej szkole. Kilka osób zadbało o przygotowanie prostej prezentacji, tak by tutejsi  uczniowie mogli choć na chwilę oczami wyobraźni przenieść się do naszej placówki. Po wykonaniu zadań jeszcze przez chwilę rozmawialiśmy o idei recyklingu. Wpadliśmy na pomysł, by już po powrocie do Dobronia ogłosić konkurs pod hasłem: “Dajmy odpadom nowe życie.”

O godzinie 13.30 wspólnie, w dobrych humorach, udaliśmy się na obiad, a po krótkiej sjeście wyruszyliśmy do Paralii. Tu reprezentanci Erasmusków z Dobronia mieli możliwość zmierzenia się z zawodnikami z zaprzyjaźnionych szkół z Chechła Drugiego, Pawlikowic i Piątkowiska. Tym razem rywalizowaliśmy ze sobą w basenie. Starty odbywały się w dwóch kategoriach – męskiej i żeńskiej, a zawodnicy mieli przepłynąć  jedną długość basenu. Tajną bronią naszej reprezentacji byli kibice, którzy z dużym zaangażowaniem dopingowali przedstawicieli Szkoły Podstawowej w Dobroniu. Może to właśnie dzięki temu uczniowie naszej placówki stanęli na najwyższym podium. Zwycięskie osoby to: Oliwia Wojtczak i Adam Bojakowski.

Po emocjonujących zawodach wszyscy udaliśmy się na plażę.

1.10.2023 r.

Dziś czekała nas wycieczka na Meteory. Mieliśmy zobaczyć niesamowite klasztory zbudowane wysoko na skałach. Nic więc dziwnego, że wszyscy punktualnie zeszliśmy po śniadaniu na zbiórkę. Kiedy tylko zostaliśmy przeliczeni przez naszych nauczycieli, udaliśmy do autokaru.

Wycieczkę zaczęliśmy wizytą w pracowni pisania bizantyjskich ikon. Tu zostaliśmy poczęstowani sokiem pomarańczowym oraz galaretkami loukoumi. Każdy z nas otrzymał też kupon, który miał wziąć udział w loterii. Następnie zostaliśmy zaproszeni na lekcję pisania ikon, po której mogliśmy obejrzeć zgromadzone w pracowni cuda, a także zakupić pamiątki. O godzinie 12. dotarliśmy do celu naszej wyprawy- Klasztoru Wszystkich Świętych, zwanego także klasztorem Warłama – od imienia jego założyciela. Zbudowany on został na drugiej co do wielkości skale Meteorów. Aby przekroczyć mury klasztoru, musieliśmy najpierw odpowiednio się ubrać (przesłonić odzieżą ramiona i nogi), a następnie pokonać 130 schodów. Jednak widoki, jakie rozciągały się przed naszymi oczami, rekompensowały wszelkie trudy. Nasza przewodniczka, pani Iwona, zapoznała nas z historią tego miejsca, a następnie zwiedzaliśmy kaplicę Trzech Mędrców, jednonawowy kościół ze średniowiecznymi, robiącymi wrażenie malowidłami ściennymi. Powstały one w czasach, gdy większość wiernych nie potrafiło czytać. Następnie obejrzeliśmy film ukazujący codzienne życie mnichów i zakonnic zamieszkujących klasztory w Meteorach oraz zwiedziliśmy muzeum, w którym zgromadzono bogatą kolekcję prawosławnych ornatów, pism, obrazów i naczyń liturgicznych.

W drodze powrotnej zjedliśmy pyszny obiad. Restauracja, w której się zatrzymaliśmy, oferowała duży wybór dań typowych dla kuchni greckiej. Wszystko było smaczne i pięknie podane. Na tym się jednak atrakcje nie kończyły. W autokarze odbyła się jeszcze loteria. Osoby, których numery kuponów zostały wylosowane, otrzymali drobne upominki.

Na zakończenie dnia, po kolacji, poszliśmy na pobliską plażę, by pospacerować brzegiem morza.

DZIEŃ 5-6 (28.09-29.09.2023)

W czwartkowy poranek 28.09.2023 r., jak co dzień, zjedliśmy śniadanie o 7:30, po którym  zeszliśmy na najniższe piętro, aby wykonać pierwsze zadanie. Zajęcia projektowe zaczęliśmy od burzy mózgów. Dyskutowaliśmy, jak w ciekawy sposób zaprezentować naszą szkołę uczniom ze szkoły w Grecji. Następnie podzieliliśmy się na zespoły robocze, w których przygotowaliśmy wypowiedzi w języku angielskim. Na koniec przedyskutowaliśmy sposoby ciekawej prezentacji opracowanych zagadnień.
W nagrodę za efektywną pracę udaliśmy się na basen. Co prawda woda w nim  była dość chłodna, więc nie wszyscy zdecydowali się na kąpiel, lecz mogli oni przyjemnie spędzić czas przy stoliczkach, grając w gry lub na leżakach opalając się, czy czytając książkę.

Po obiedzie, o godzinie 14:30, rozpoczęliśmy grę terenową. Mieliśmy cztery godziny na wykonanie 11 zadań, które nie należały do łatwych. Po raz kolejny musieliśmy wykazać się umiejętnościami komunikacyjnymi i kreatywnością. Był to też sprawdzian z pracy zespołowej. Musieliśmy porozumieć się z Grekami w języku angielskim i nakłonić ich na przykład do zatańczenia z nami, zaśpiewania dla nas po grecku lub pozdrowienia naszej szkoły w języku polskim. Kreatywnym zadaniem było stworzenie napisu Erasmus+ na piasku albo zbudowanie najciekawszej budowli z kamieni. Zrobienie reklamy naszego hotelu Dafni Plus sprawiło nam największą radość. Gra terenowa była świetnym doświadczeniem.

Piątek (29.09.2023 r.) tego dnia wszyscy mieli pobudkę przed 7.00, by punktualnie o 7.30 zejść na śniadanie. Po posiłku odbyła się zbiórka przed hotelem, a po sprawdzeniu czy wszyscy się odmeldowali, wsiedliśmy do autokaru.  Pojechaliśmy do miasta Nei Poroi, gdzie udaliśmy się  na lokalne targowisko.
Podczas zakupów zwróciliśmy uwagę, że sprzedający proponują do każdej zakupionej rzeczy plastikowe torebki. Byli zaskoczeni, kiedy rezygnowaliśmy z tego typu opakowań, wkładając produkty do toreb wielokrotnego użytku. Obserwowaliśmy też, w jaki sposób sprzedawcy utylizują śmieci. Niestety zaniepokoił nas fakt, że w Grecji nie istnieje nawyk segregacji surowców wtórnych.

Po godzinie poszliśmy na plażę. Tu kąpaliśmy się i opalaliśmy, a niektórzy grali w piłkę siatkową. Podczas spacerów po plaży oraz brzegiem morza zwróciliśmy uwagę, że teren jest zaśmiecony. Postanowiliśmy działać i przygotować plakaty promujące ochronę środowiska. Nasi piloci przygotowali nam kolejną atrakcję – zawody. Najpierw bawiliśmy się, rywalizując w limbo, a potem były konkurencje z przeciąganiem liny. Nasi uczniowie konkurowali z uczniami ze szkół z Chechła, Piątkowiska i Pawlikowic. W wielkim finale dziewcząt, Dobroń kontra Pawlikowice, wygrały nasze reprezentantki. W starciu chłopców zwyciężyła reprezentacja Piątkowiska. Po zawodach spakowaliśmy rzeczy i wróciliśmy do hotelu na obiad.

O 14.40 wyruszyliśmy na  kolejną wyprawę tym razem do ruin zamku w Platamonas, gdzie mieliśmy lekcję historii i biologii. Na terenie obiektu ku naszemu zdziwieniu spacerowały żółwie. Znaleźliśmy też wyjątkowo dorodny okaz modliszki. Dodatkowo naszą uwagę zwróciło drzewo z dojrzewającymi owocami granatu. Podziwialiśmy też oczywiście piękne widoki i robiliśmy wiele zdjęć. Następnie przejechaliśmy do wioski Stary Panteleimos, który zamieszkiwany jest jedynie przez osiem rodzin. Już przy pierwszym stoisku zachwyciły nas ekologiczne wyroby wykonane w rodzinnej manufakturze z wykorzystaniem naturalnych surowców z lokalnych plantacji – pięknie pachnące mydła, balsamy, olejki, miody, syropy czy suszone zioła. Mieliśmy też okazję spróbować tradycyjnych dań kuchni greckiej w małych, ale urokliwych tawernach.

Dzisiejszy dzień  na pewno można zaliczyć do udanych.

DZIEŃ 3-4 ( 26.09-27.09.2023)

We wtorek, 26.09.2023 r. naszą pierwszą aktywnością było wyjście na targ.

Wykorzystując naszą znajomość języka angielskiego, mogliśmy tam kupić warzywa, owoce, bakalie, a także pamiątki. Następnie udaliśmy się do Muzeum Geologicznego, gdzie odbyła się niezwykle interesująca lekcja w języku angielskim: geografii, historii i kultury Grecji. Był to prawdziwy test naszych kompetencji językowych, który zdaliśmy celująco. Najaktywniejsi uczniowie otrzymali drobne nagrody, a szkoła upominek – skałę z Olimpu.
          Po południu najpierw relaksowaliśmy się na basenie, a później spacerowaliśmy brzegiem morza, podziwiając otaczające nas piękno.

Zajęcia czwartego dnia, 27.09.2023 r. (środa) zaczęliśmy od podróży do parku narodowego znajdującego się na terenie masywu góry Olimp. Park ten wpisany jest na listę Światowego Dziedzictwa Przyrody UNESCO i objęty jest całkowitą ochroną biosfery. Idąc przez wyjątkowo ładny, porośnięty platanami, bukszpanami, makią kanion rzeki Enipeas dotarliśmy do Wodospadu Zeusa i Basenów Afrodyty.
Strumień płynąc prosto z gór, zaopatruje Litochoro w bieżącą wodę, zdatną do picia.
Po przerwie obiadowej udaliśmy się na boisko położone blisko plaży, gdzie zorganizowany został turniej piłki nożnej. Rywalizowaliśmy ze szkołami z Chechła Drugiego, Pawlikowic i Piątkowiska. Integracyjne spotkanie zakończyliśmy, zdobywając drugie miejsce. Po aktywnym dniu wróciliśmy do hotelu, by zjeść kolację, składającą się głównie z dań typowych dla kuchni greckiej.

DZIEŃ 1-2 ( 24.09-25.09.2023)

W niedzielny, bardzo wczesny, poranek (24.09.2023 r.) nasza trzydziestoosobowa grupa wraz z opiekunami wyruszyła na spotkanie edukacyjnej przygody.

Podróżowaliśmy przez terytorium Czech, Słowacji, Węgier, Macedonii Północnej aż do Grecji. Po drodze, tuż przy granicy słowacko- węgierskiej, zjedliśmy przepyszny obiad, aby wzmocnić się przed drugą częścią naszej wyprawy.
Po wielogodzinnej podróży, ok. godziny 10.00 w poniedziałek (25.09.2023 r.) dotarliśmy do celu. A był nim hotel Dafni Plus w Leptokarii.
       Po zakwaterowaniu w pokojach odbyliśmy spotkanie organizacyjne, podczas którego ustaliliśmy zasady pobytu i zapoznaliśmy się z regulaminem hotelu.

Po obiedzie poszliśmy zwiedzać okolicę.

Programu Erasmus+ okiem uczestnika

„Moim zdaniem wymiana młodzieży w ramach programu Erasmus+ jest doskonałym sposobem na naukę języka angielskiego i poszerzenia wiedzy o innych krajach, ich kulturze i tradycjach. […]

Program pogłębił moja wiedzę na temat ekologii.[…] Uważam, że wyjazd był dobrze zorganizowany.”

Weronika

„Wyjazd do słonecznej Grecji wzbogacił mnie zarówno pod względem  edukacyjnym jak i towarzyskim. Zwiedziłam wiele zabytkowych miejsc i zobaczyłam jak wygląda życie Greków […]

Jako grupa zbliżyliśmy się do siebie i nauczyliśmy działać wspólnie. Pobyt w Grecji był niezapomnianym przeżyciem”

Zuzia

Jestem bardzo zadowolona z możliwości udziału w tegorocznym programie Erasmus+. W wyjeździe do Grecji podobał mi się nie tylko czas spędzony w pięknym i ciepłym miejscu z przyjaciółmi, ale możliwość rozwoju i poznania nowej kultury. Bardzo podobał mi się krajobraz, dlatego zrobiłam sporo pamiątkowych zdjęć, które pokazałam rodzinie. […] Uważam, że wyjazd do obcego kraju pozwolił mi przekonać się o swoich możliwościach w odnajdowaniu się w niecodziennych i nowych sytuacjach. Mimo że na początku stresowałam się wyjazdem na tak długo i daleko od domu, to chętnie wzięłabym udział w takim wyzwaniu raz jeszcze.”

Malina

„Zajęcia były dość urozmaicone i naprawdę ciekawe. […] Najbardziej podobały mi się wyjazdy na plażę, kiedy mogliśmy popływać w ciepłym Morzu Egejskim. [..] Nauczyłam się lepiej języka angielskiego, a także zdobyłam trochę więcej pewności siebie i odwagi.”

Tamara

„ Wyjazd był bardzo dobrze zaplanowany. Zadbano o naszą wiedzę historyczną, geologiczną oraz kulturową. […] Wyjazd  poszerzył moje horyzonty umysłowe i  smakowe. Dzięki niemu dowiedziałem się o wiele więcej o ekologii.

Albert

„Wyjazd oceniam pozytywnie i na pewno chciałabym wyjechać ponownie do Grecji ponieważ urzekała mnie infrastruktura greckich miast oraz przyjazne usposobienie Greków. Ekscytujący był też rejs statkiem na wyspę Skiathos i rywalizację międzyszkolne dzięki którym nawiązałam nowe przyjaźnie”.

Aleksandra

„Z pewnością udział w tym programie  jest wspaniałym doświadczeniem, które uczy samodzielności i pozwala nawiązać międzynarodowe przyjaźnie i znajomości na całe życie. Erasmus+ według mojej oceny to doskonały wybór (zwłaszcza na pierwszy dłuższy zagraniczny wyjazd) i oceniam go bardzo pozytywnie. Zakwalifikowanie się do udziału w programie nie jest zbyt skomplikowane, a sam wyjazd zapewnia dużo pozytywnych wrażeń i niezapomnianych chwil. Serdecznie polecam skorzystanie z programu Erasmus+ każdemu uczniowi.
Dziękuję Pani Dyrektor oraz wspaniałym nauczycielom z mojej szkoły za możliwość wzięcia udziału w tym przedsięwzięciu”.

Łukasz

ZAJĘCIA PRZYGOTOWAWCZE

– PROGRAM ERASMUS +, SEKTOR EDUKACJA SZKOLNA WSPÓLFINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ

Z dniem 5 września rozpoczęły się w naszej szkole zajęcia przygotowawcze do wyjazdu do Grecji w ramach programu Erasmus+.
Wyjeżdżający uczniowie biorą udział w zajęciach z języka greckiego, które ułatwią im odnalezienie się w greckiej rzeczywistości, a może nawet pozwolą na nawiązanie znajomości, przyjaźni z greckimi rówieśnikami.
Oczywiście nie zapominamy, że w ramach programu uczniowie doskonalą swoją znajomość języka angielskiego, stąd zajęcia przygotowawcze z tego języka. Przed wyjazdem warto powtórzyć słownictwo, zwroty, nie mówiąc o gramatyce, aby dobrze radzić sobie na miejscu w hotelu, sklepie, przy zakupie pamiątek, czy wykonywaniu zadań projektowych.
W ramach zajęć przygotowawczych uczniowie spotykają się z psychologiem, który pomaga im przygotować się na dwutygodniową rozłąkę, długą podróż, nowe miejsce i wyzwania związane z wyjazdem.
Zajęcia przygotowawcze to również zapoznanie z grecką kulturą, przypomnienie historii starożytnej Grecji, informacje o dawnej i dzisiejszej Grecji, jej tradycjach, obyczajach, ale i o życiu codziennym i zwyczajach dzisiejszych Greków.
Wszystkie te zagadnienia to baza teoretyczna do stworzenia prac multimedialnych przez uczestników projektu.
Nasi uczniowie biorą również udział w zajęciach z bezpieczeństwa i higieny, aby podczas podróży i pobytu zachowywać się odpowiedzialnie, nie łamać obowiązujących przepisów i bezpiecznie powrócić do kraju i do naszej szkoły.

Oczywiście nie zapomnieliśmy również o przygotowaniu z wiedzy ekologicznej, gdyż tego działu dotyczył złożony przez szkołę wniosek. W ramach warsztatów uczniowie przypomnieli sobie wiadomości z ekologii oraz zapoznali się z greckim podejściem do tematu. Zdobyte wiadomości pozwolą sprawniej wykonywać zadania projektowe już na miejscu w Grecji.

ZEBRANIE RODZICÓW

W dniu 14 września 2023 r. odbyło się w naszej szkole zebranie rodziców uczniów, którzy biorą udział w wyjeździe do Grecji w ramach programu Erasmus+.
Zebranie prowadziły Dyrektor Szkoły Pani Agnieszka Dolewa oraz Wicedyrektor Pani Wioletta Neugebauer.
Podczas zebrania zostały przedstawione rodzicom informacje dotyczące transportu, trasy jaką pokonają uczestnicy, miejsca pobytu, rodzajów zajęć w jakich dzieci będą brały udział.
Pani Dyrektor przedstawiła kadrę opiekunów. Dodatkowo rodzice wzięli udział w warsztatach z psychologiem Panią Izabelą Stępień, która wskazała im w jaki sposób powinni przygotować swoje dzieci na dwutygodniową rozłąkę.
Rodzice otrzymali również informacje dotyczące wielkości bagażu, koniecznych do zabrania rzeczy.
Podczas zebrania dyskutowano również na temat ubezpieczenia (obowiązkowego i dodatkowego).
Rodzice mieli wiele pytań, ale na koniec wychodzili zadowoleni, z przekonaniem, że otrzymane informacje pomogą im w odpowiedni sposób przygotować dzieci do udziału w wielkiej przygodzie jaką jest wyjazd do Grecji w ramach Programu Erasmus+.