Grupa korekcyjna

Grupa korekcyjna
GIMNASTYKA KOREKCYJNA W ROKU SZKOLNYM 2015/2016

Gimnastyka korekcyjna w naszej szkole jest prowadzona dla uczniów klas pierwszych i drugich. Listy dzieci sugerowanych do udziału w zajęciach tworzone są na podstawie współpracy z Ośrodkiem Zdrowia w Dobroniu po przeprowadzonych badaniach bilansowych do maja br. Nazwiska dzieci, które zostały zakwalifikowane na zajęcia gimnastyki mają wychowawcy klas. Rodzice tych uczniów otrzymają dodatkowo pisemne zgłoszenie dziecka w pierwszym tygodniu nauki. Pozostałe, chętne dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach, jeśli tylko będzie miejsce w grupie (ilość w grupie wynosi 12 osób). Zainteresowani rodzice mogą zgłosić się osobiście do prowadzącej ćwiczenia Katarzyny Woźniak.

Drodzy Rodzice

Badania statystyczne dotyczące nieprawidłowości rozwojowych w postawie ciała są niepokojące. Około 80% dzieci w Polsce ma jawne lub ukryte wady postawy.

Przyczyny powstawania wad postawy:

I. Zewnętrzne ( środowisko)

Nieprawidłowy dobór tornistra
Siedzący tryb życia przed telewizorem czy komputerem w niewłaściwej pozycji,
Niedostosowane biurko
Zbyt miękki tapczanik
Nieodpowiednia odzież i obuwie

II. Wewnętrzne (predyspozycje wrodzone, wyrażające się wiotkością stabilizatorów układu ruchu, zaburzeniami chrząstek stawowych czy zaburzeniami równowagi mięśniowej).

Rodzice mogą mieć ogromny wpływ na eliminowanie większości zewnętrznych przyczyn powstawania wad postawu u swoich dzieci.

Dobór szkolnego tornistra

Nieprawidłowy dobór tornistra może spowodować u dzieci trwałe wady postawy.
Przeciążony plecak może zaburzyć prawidłowy rozwój kręgosłupa dziecka, skutkiem, czego jest skrzywienie boczne kręgosłupa, czyli skolioza, a duże ciężary noszone przez dzieci wpływają negatywnie na stawy biodrowe, kolana, a także stopy.

O czym należy pamiętać:
– ciężar plecaka
Przy zakupie tornistrów oraz przyborów szkolnych należy brać pod uwagę nie tylko ich wygląd, ale również ich masę. Waga tornistra nie powinna przekraczać 10-15% masy ciała ucznia ( ciężar pustego tornistra powinien wahać się od 0,5 – 2 kg)
Aby plecaki dzieci były lżejsze należy:
– tornister/plecak powinien być dobrze usztywniony i odpowiednio wyprofilowany
– kupujmy zeszyty w cienkich okładkach
– w miarę możliwości zamieniajmy grube zeszyty na cieńsze
– na bieżąco sprawdzajmy zawartość piórnika
-systematycznie kontrolujmy, co dziecko pakuje do tornistra/plecaka, czy nie ma w nim niepotrzebnych przedmiotów i materiałów
– proponujmy dziecku lżejsze, a do tego bezpieczniejsze napoje w plastikowych butelkach.
– regulacja szelek
Przed zakupem tornistra/plecaka skontrolować szelki, które powinny być mocne, szerokie i regulowane. Tornister powinien być noszony prawidłowo na obu ramionach i na jednakowej wysokości. Niedbałe zarzucanie plecaka na jedno ramię to jedna z najczęstszych przyczyn skolioz. Upominajmy również naszą pociechę, by pamiętała o odpowiednim wyregulowaniu szelek tornistra tak, by przylegał on ściśle do pleców. Widok dziecka z tornistrem obijającym się gdzieś w okolicy siedzenia nie należy niestety do rzadkości, a konsekwencją takiej postawy jest nienaturalne ściągnięcie łopatek i wypchnięcie części lędźwiowej kręgosłupa ku przodowi, co również może prowadzić do jego
skrzywienia.

There are no images in the gallery.

– sposób noszenia
Niedbałe zarzucanie plecaka na jedno ramię to jedna z najczęstszych przyczyn skolioz. Zwróćmy uwagę, aby tornister przylegał ściśle do pleców. Widok dziecka z tornistrem obijającym się gdzieś w okolicy siedzenia nie należy niestety do rzadkości, a konsekwencją takiej postawy jest nienaturalne ściągnięcie łopatek i wypchnięcie części lędźwiowej kręgosłupa ku przodowi, co również może prowadzić do jego skrzywienia.

There are no images in the gallery.

Właściwa pozycja przed telewizorem i komputerem.

O czym należy pamiętać:

– eliminuj złe nawyki u dziecka: siedzenie z podwinięta nogą lub ,,kolano przy brodzie” popularna pozycja przy oglądaniu telewizji, rysowanie z jedną ręką opartą, a łokciem z drugiej strony wiszącym poza blatem, leżenie często na tym samym boku itp.

– ogranicz długie przesiadywanie dziecka przed telewizorem czy komputerem to najczęstsze przyczyny skrzywień kręgosłupa.

– zapewnij dziecku duża dawkę ruchu ( basen, rower, spacery itp.)

Ciekawym rozwiązaniem, a jednocześnie lubianym przez dzieci jest siedzenie przy biurku czy przed telewizorem na dużej piłce dmuchanej

There are no images in the gallery.

Miejsce do pracy i nauki

O czym należy pamiętać:

-stopy powinny opierać się stabilnie na podłodze. Wysokość siedziska ustala się tak, by pod kolanem był kąt 90 stopni.

-plecy powinny się opierać o oparcie krzesła, fotela. Najlepiej, by było ono odpowiednio wyprofilowane, dopasowane do naturalnych krzywizn kręgosłupa.

– nadgarstki powinny podpierać się na blacie biurka. Mogą także leżeć na specjalnych żelowych podkładkach. Należy przy tym pilnować, żeby obręcz barkowa (wraz z ramionami) nie wysuwała się do przodu. Łokcie trzymamy blisko tułowia, nadgarstki powinny znaleźć się na tej samej wysokości.
Jeżeli ustawione wcześniej siedzisko okazuje się być za nisko względem blatu, należy je podnieść, pamiętając, żeby pod nogi podłożyć jakiś stopień, pozwalający na oparcie stóp. W tak ustalonej pozycji wyciągamy głowę w górę, prostując cały kręgosłup. Monitor powinien być ustawiony na wysokości wzroku tak, by patrzeć w niego na wprost, nie zaś na boki.

There are no images in the gallery.

Komentowanie jest wyłączone