Akcja “Czytam sobie 10 lat” zakończona…

W ramach promocji czytelnictwa nasza szkoła wzięła udział w ogólnopolskiej akcji realizowanej przez Czas dzieci, pt. „Czytam sobie 10 lat”.

W projekcie wzięły udział wszystkie klasy edukacji wczesnoszkolnej. Wychowawcy oraz nauczyciele bibliotekarze z każdą z grup przeczytali i przeanalizowali wybraną pozycję z serii książek, realizując przy tym jeden
z proponowanych przez organizatorów scenariuszy. Podczas omawiania utworów dzieci doświadczały rozmaitych emocji, poznawały nowe słownictwo, uczyły się pracy w grupach, szacunku oraz wzajemnej akceptacji.

W klasie Ia w ramach projektu zrealizowany został scenariusz na podstawie książki „Walizka pana Hanumaana”. Po przeczytaniu utworu dzieci potrafiły odpowiedzieć na proste pytania dotyczące walizki, tego czym jest, do czego może służyć i co może w sobie kryć. Wymieniali bohaterów lektury, wspólnie ustalili miejsce i czas akcji. Uczniowie próbowali wyjaśnić także, czym zajmują się ludzie w cyrku, podając nazwy ich zawodów oraz uzasadniali, dlaczego na arenie nie powinno się wykorzystywać zwierząt. Następnie doskonale poradzili sobie z odczytywaniem i dzieleniem na sylaby wyrazów związanych z cyrkiem. Zwieńczeniem wspólnej pracy było wykonanie fantastycznych prac plastycznych pod hasłem „Po co nam magia, skoro jest fantazja!”

W klasie Ib dzieci z zaciekawieniem słuchały czytanej przez nauczyciela książki pt. „Akiko i Helenka”. Z zaangażowaniem odpowiadały na pytania do wysłuchanego tekstu. Z energią i zapałem wybierały wyrazy, które najbardziej im się spodobały, ucząc się przy tym argumentować własne decyzje.

W klasie IIa z kolei analizowany był tekst pod tytułem „Orły nad Londynem. Z historii Dywizjonu 303”. Po przeczytaniu i omówieniu historii, uczniowie zastanawiali się nad tym, jakie cechy powinien mieć dobry pilot i czy może zostać nim każdy. Następnie w zespołach rysowali komiksy inspirowane usłyszaną opowieścią.

W kl. IIb zaś, zrealizowany został scenariusz “Marta i skarby”. Podczas rozmowy na temat skarbów, uczniowie ustalili jego definicję i wskazywali, co dla każdego z nich jest najcenniejsze. Wśród propozycji uczniowie wymieniali najczęściej: rodzinę, dom, pieniądze, przyjaciół, złoto, książki, a także miłość, dobro, planetę, jedzenie i wodę. Następnie chętni uczniowie czytali głośno książkę, żeby dowiedzieć się, jakie „cuda” znalazła bohaterka. Po zapoznaniu się z lekturą dzieci wykonały pracę plastyczną – aparaty fotograficzne z kliszą, na których narysowały swoje największe skarby. 

Ostatnią, ale pierwszą, która wykonała zadanie, była klasa III, która wraz ze swym wychowawcą przeczytała i omówiła książkę „Szkoła na Dobrej”, realizując przy tym scenariusz „Dlaczego dźwięk może boleć”. Podczas tej lekcji dzieci dotknęły bardzo ważnych szkolnych spraw. Dyskutowały o tym, że wszyscy się różnią i nie zawsze lubią to samo, ale mimo to, usuwając przeszkody, mogą wspólnie bawić się i pracować. Nauczyciel uświadomił dzieciom problemy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dokładniej omawiając z nimi problem mizofonii. Na zakończenie uczniowie przygotowali własne recepty na różnego rodzaju troski.

Mamy nadzieję, że zrealizowane zajęcia przyczynią się do zwiększenia zainteresowania książkami, pozwalając najmłodszej grupie uczniów naszej szkoły stać się w przyszłości, prawdziwymi miłośnikami literatury.

 „Świat zawarty w książce, to wspaniała przygoda do której zaproszeni jesteśmy wszyscy. Aby jednak przejść przez magiczne drzwi do tej innej rzeczywistości, potrzeba niezwykle cennej, choć początkowo niełatwej umiejętności, jaką jest umiejętność czytania. Na szczęście na drodze nauki nie jesteśmy sami…”

T.P.

 

 

Komentowanie jest wyłączone.